Three-dimensional Thai Literature Book: Holwichai and Kawee with Augmented Reality Technology on Android Operating System

Main Article Content

ชาญชัย ศุภอรรถกร
เกศราภรณ์ ไชยสุวรรณ

Abstract

The purpose of this research were to 1) Design and development of a three-dimensional Thai literature book: Holwichai and Kawee with augmented reality technology on android operating system. 2) Satisfaction study with three-dimensional Thai literature book: Holwichai and Kawee. Story was simulated in animation. The results showed that 1) There are 6 steps in design and development process, consisting of 13 scenes of story in three-dimensional. 2) The satisfaction study of 50 users showed the average of users’ satisfaction was in strongly agree level (= 4.64) and standard deviations (S.D.) at 0.58. It was found that the three-dimensional Thai literature book: Holwichai and Kawee for enhancement of understanding, increased motivation to learn, and cultural preservation.

Article Details

How to Cite
[1]
ศุภอรรถกร ช. and ไชยสุวรรณ เ., “Three-dimensional Thai Literature Book: Holwichai and Kawee with Augmented Reality Technology on Android Operating System”, JIST, vol. 9, no. 2, pp. 13–23, Dec. 2019.
Section
Research Article: Multidisciplinary (Detail in Scope of Journal)

References

1. เสถียร โกเศศ. “การศึกษาวรรณคดีแง่วรรณศิลป์” ราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพฯ พิมพ์ครั้งที่ 4, 2533

2. แม้นมาส ชวลิต. “งานเขียนเก่าๆ ของไทยไฉนเด็กวัยรุ่นทำเมิน” บริษัทอักษรโสภณ สกุลไทย. กรุงเทพฯ, 2537

3. สมถวิล วิเศษสมบัติ. “วิธีสอนภาษาไทยระดับมัธยมศึกษา” บริษัทอักษรบัณฑิต. กรุงเทพฯ, 2528

4. Ding-Yu L, “Combined with augmented reality navigation application in the library”, Proceedings of the IEEE International Conference on Advanced Materials for Science and Engineering, 12-13 November 2016. pp.441- 443.

5. ปิยะฉัตร จารุจินดา ดิศานุวัตร วรจิกาล และธีรพงศ์ ลีลานุ ภาพ, “การประยุกต์ใช้ความเป็นจริงเสริมสำหรับเพิ่ม ประสบการณ์การท่องโลกวรรณคดี”, การประชุมวิชาการระดับประเทศด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ ครั้งที่ 8, วันที่ 25-26 ตุลาคม 2559. หน้า 291-296.

6. The Cloud, “สุนทรภู่ never dies”, [เข้าถึงเมื่อ 7 พฤศจิกายน 2562] เข้าถึงได้จาก: https://readthecloud.co/sunthon-phu-museum-wat-thepthidaram/

7. วิกิพีเดีย สารานุกรมเสรี, “คอมพิวเตอร์แอนิเมชัน”, [เข้าถึงเมื่อ 6 ธันวาคม 2562] เข้าถึงได้จาก: https://th.wikipedia.org/wiki/คอมพิวเตอร์แอนิเมชัน

8. Steve Aukstakalnis. “Practical Augmented Reality” Pearson Education. USA, 2016

9. Dieter S. and Tobias H. “Augmented Reality” Pearson Education. USA, 2016

10. Sanni S. “Theory and applications of marker-based augmented reality” Hulkaisija Utgivare. Finland, 2012

11. พงศ์พูน พิบูลย์เกษตรกิจ. “ดุษฎีนิพนธ์การประพันธ์เพลง: หลวิชัย คาวี เดอะมิวสิคัล” ศิลปกรรมศาสตดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560

12. Expert Corporation, “UX Design คืออะไร”, [เข้าถึงเมื่อ 9 ธันวาคม 2562] เข้าถึงได้จาก: https://www.9experttraining.com/articles/ux-design-คืออะไร

13. Demeter ICT, “UX2UI คืออะไร?”, [เข้าถึงเมื่อ 9 ธันวาคม 2562] เข้าถึงได้จาก:https://www.dmit.co.th/th/blog/2019/05/29/ux-vs-ui/

14. ยุพาวดี ฐานขันแก้ว, “การพัฒนาหนังสือภาพเสมือนจริงเรื่อง ไตรภูมิพระร่วง (มหานรก)”, การประชุมวิชาการระดับชาติ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ ครั้งที่ 3, วันที่ 27 เมษายน 2561. หน้า 414-422.

15. ภูวภัสสร์ อินอ้าย วิวัฒน์ มีสุวรรณ และพิชญาภา ยวงสร้อย, “การพัฒนาชุดการสอนด้วยเทคโนโลยีออคเมนเต็ดเรียลลิตี เรื่องรามเกียรติ์ ตอนศึกไมยราพ สำหรับนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 1”, วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, ปีที่ 19 ฉบับที่ 2 เมษายน - มิถุนายน 2560. หน้า 155-166.