The Development of Augment Realization for Thai Phra Ratcha Niyom

Main Article Content

สุมิตรา นวลมีศรี
ปรีดาวรรณ เกษเมธีการุณ
ลาภ พุ่มหิรัญ

Abstract

This research has developed augment realization for Thai Phra  Ratcha Niyom to the concept of augmented reality to bring help to promote and share knowledge about the Thai Phra  Ratcha Niyom. By design and develop augment realization for Thai Phra  Ratcha Niyom. Then evaluate augment realization for Thai Phra  Ratcha Niyom developed by analyzing the Content Index of Item-Objective Congruence (IOC) by 5 experts found that the IOC had an average of 0.81, which indicates that the augment realization for Thai Phra  Ratcha Niyom developed in line with the content. To convey knowledge about the Thai Phra  Ratcha Niyomt correctly. And training leads to a sample of 30. The results showed that this augment realization high efficiency for education. By comparison, the differences quiz to learn both before and after the use of augment realization for Thai Phra  Ratcha Niyom with a resolution test using the T-Test showed a significant difference statistically significant at the 0.05. And evaluating the satisfaction of participants with the augment realization developed. Found a mean indicating that participants are satisfied is very good at average level 4.83 and the standard deviation at 0.38 said that a augment realization for Thai Phra  Ratcha Niyom can improve high efficiency learning, efficient to be applied to knowledge even better.

Article Details

How to Cite
1.
นวลมีศรี ส, เกษเมธีการุณ ป, พุ่มหิรัญ ล. The Development of Augment Realization for Thai Phra Ratcha Niyom . Prog Appl Sci Tech. [Internet]. 2015 Dec. 14 [cited 2024 Nov. 15];5(2):74-8. Available from: https://ph02.tci-thaijo.org/index.php/past/article/view/243181
Section
Information and Communications Technology

References

กมล จิราพงษ์. การส่งเสริมศิลปวัฒธรรมไทยด้วยเทคโนโลยีโลกเสมือนจริง กรณีศึกษา โครงการไทยแลนด์แพลเน็ต. คณะดิจิทัลมีเดีย มหาวิทยาลัยศรีปทุม. (2555):10-30.

ชุดไทยพระราชนิยม. ค้นเมื่อ 10 ตุลาคม 2557. จาก http:// fanony.com. (2557): 1-2.

ณัฐวี อุตกฤษฎ์ และ นวพล วงศ์วิวัฒน์ไชย. การประยุกต์ใช้เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมเพื่อช่วยในการสอนเรื่องตัวอักษรภาษาอังกฤษ A-Z. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ. (2555) :1-38.

ณัฏฐ์ ดิษเจริญ และคณะ. การพัฒนาสื่อการเรียนรู้เรื่องโครงสร้างอะตอมและพันธะเคมีด้วยเทคโนโลยีออกเมนเต็ดเรียลลิตี้. วารสารหน่วยวิจัยวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี และสิ่งแวดล้อมเพื่อการเรียนรู้. (2557): 21-27.

นริศรา กาฬมาตย์ และชนาธรณ์ ธูปพุดซา. การประยุกต์ใช้เทคโนโลยีออกเมนเต็ดเรียลลิตี้สำหรับหนังสือการ์ตูน 3 มิติ เรื่อง พระมหาชนก. สารนิพนธ์วิทยาศาสตรบัณฑิต สาขาเทคโนโลยีสารสนเทศ ภาควิชาคณิตศาสตร์ สถิติและคอมพิวเตอร์ คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี. (2554).

วสันต์ เกียรติแสงทอง พรรษพล พรหมมาศ และอนุวัตร เฉลิมสกุลกิจ. การศึกษาเทคโนโลยีออคเมนต์เตลเรียลลิตี้: กรณีศึกษาพัฒราเกมส์ "เมมการ์ด". โครงงาน สาขาวิทยาการคอมพิวเตอร์ มหาวิทยาลัยศรี

นครินทรวิโรฒ.http://facstaff.swu.ac.th/praditm/CP499_2552_AR.pdf สืบค้นเมื่อวันที่ 10 กุมภาพันธ์ 2557.

วิวัฒน์ มีสุวรรณ์. การเรียนรู้ด้วยการสร้างโลกเสมือนผสานโลกจริง. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร. (2554).

Izzurrachman Fariz. Particle effect on augmented reality for chemical bond learning. Department of Electrical Engineering Faculty of Industrial Engineering Sepuluh Nopember Institute of Technology. เข้าถึงได้จาก http://digilib.its.ac.th. สืบค้นเมื่อวันที่10 กุมภาพันธ์ 2557. (2012).

Preedawon Kadmateekarun and Sumitra Nuanmeesri. 2015. Development of Animation Teaching Media on the Topic of The Property of The Father. Suan Sunandha Journal of Science and Technology. Vol. 2. No. 1. (2014) : 39-43.

Kaufmann Hannes. Collaborative Augmented Reality in Education. Institued of Software Technology and Interactive Systems Vienna University of Technology Keynote Speech at Imagina Conference. เข้าถึงได้จาก http://www.ita.mx/files/avioso-desplegados/ingles-techico/guias-extudio-abril-2012/articulo-informatical-1.pdf สืบค้นเมื่อวันที่10 กุมภาพันธ์ 2557. (2003)

Volkan Isler, Bradford Wilson and Ruzena Bajcsy. 2013. Building a 3D Virtual Museum of Native American Basket. [On-line]. Available from: http://www-users.cs.umn.edu/~isler/pub/. (2013) : 12-20.