Application of Augmented Reality Technology for Learning (ARL) Improvement by Using Think-Pair-Share Technique

Main Article Content

อภิชาติ เหล็กดี
วรปภา อารีราษฎร์
ฐิติมา ผ่องแผ้ว

Abstract

           The purposes of the research were to develop learning activities through the application of Augmented Reality technology for learning improvement by using Think-Pair-Share technique, to study the interest of the students in learning activities of augmented reality learning (ARL), and to survey the satisfaction of the students with the learning activities of ARL. The target population was sixty five 4th grade students at Saksasongkroa Thawatburi School, Meaung District, Roi-Et province. The instrument was ARL learning activities of two stories: Solar System and Computer Equipment, a questionnaire, an observation form and a recording form. The statistics used were the percentage, mean, and standard deviation.   


            The research results showed that the learning activities of ARL consisted of four parts: 1) principles and concepts of learning improvement with augmented reality technology by Think-Pair-Share technique, 2) teaching materials consisting of media of Solar System and Computer Equipment, a questionnaire, an observation form and a recording form, 3) learning activities of ARL: pre-learning, while-learning and post-learning and 4) five indicators for learning.  The overall opinion of the specialists toward the appropriateness of the learning activities of ARL was at a high level. The average percentage of the interest of the students in the learning activities was 61.18%, and the percentage of their interest in Think-Pair-Share technique was 83.53%. Lastly, the overall satisfaction of the students with the learning activities of ARL was at the highest level.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
เหล็กดีอ., อารีราษฎร์ว., & ผ่องแผ้วฐ. (2018). Application of Augmented Reality Technology for Learning (ARL) Improvement by Using Think-Pair-Share Technique. Journal of Information Technology Management and Innovation, 4(2), 177-186. Retrieved from https://ph02.tci-thaijo.org/index.php/itm-journal/article/view/115364
Section
บทความวิจัย

References

[1] ศูนย์การเรียนรู้ไอซีทีชุมชน. (2558). คู่มือประกอบการอบรม “การพัฒนาสื่อประสมเพื่อการเรียนรู้”. คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.
[2] มนต์ชัย เทียนทอง. (2545). การออกแบบและพัฒนาคอร์สแวร์สำหรับบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน. กรุงเทพฯ. ศูนย์ผลิตตำรา เรียน, สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.
[3] พนิดา ตันศิริ. (2553). โลกเสมือนผสานโลกจริง (Augmented reality). วารสารนักบริหาร มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 30(2),
169-175.
[4] วิวัฒน์ มีสุวรรณ์. (2554). การเรียนรู้ด้วยการสร้างโลกเสมือนผสานโลกจริง. วารสารศึกษาศาสตร์มหาวิทยาลัยนเรศวร, 13(2), 119-127.
[5] วสันต์ เกียรติแสงทอง, พรรษพล พรหมมาศ และ อนุวัตร เฉลิมสกุลกิจ. (2552). การศึกษาเทคโนโลยีออคเมนต์- เตดเรียลริตี้: กรณีศึกษาพัฒนาเกมส์ “เมมการ์ด”. สาขาวิทยาการคอมพิวเตอร์ คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
[6] อานนท์ แทนไชยสง, และอภิชาติ เหล็กดี. (2558). ผลการพัฒนาแอพพลิเคชั่นเสมือนจริง เรื่องอุปกรณ์คอมพิวเตอร์ ด้วยเทคโนโลยี ออคเมนต์เตดเรียลริตี้. การประชุมวิชาการระดับชาติ
“การจัดการเทคโนโลยีและนวัตกรรม” ครั้งที่ 1, คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, มหาสารคาม.
[7] นิภาพร สุนทรสนิท, และอภิชาติ เหล็กดี. (2560). สื่อเสริมการเรียนรู้ เรื่องระบบสุริยะจักรวาล สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ด้วยเทคโนโลยี Augmented Reality. การประชุมวิชาการ
ระดับชาติ “การจัดการเทคโนโลยีและนวัตกรรม” ครั้งที่ 3, คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, มหาสารคาม.
[8] วิญญู อุตระ. (2559). การส่งเสริมครูพัฒนาแอพพลิเคชั่นเพื่อการเรียนรู้บนคอมพิวเตอร์แท็บแล็ต ด้วยเทคนิคเพื่อนคู่คิด. (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม,
มหาสารคาม.
[9] ณัฏฐ์ ดิษเจริญ และคณะ. (2557). การพัฒนาสื่อการเรียนรู้เรื่อง โครงสร้างอะตอมและพันธะเคมี ด้วยเทคโนโลยีออกเมนเต็ดเรียลลิตี้. วารสารหน่วยวิจัยวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยีและสิ่ง
แวดล้อมเพื่อการเรียนรู้ มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี, 5(1), 21-27.
[10] วิวัฒน์ มีสุวรรณ. (2557). ผลการพัฒนาสื่อการเรียนการสอนด้วยเทคโนโลยีออคเม็นเต็ดเรียลลิตี้ เรื่อง ชุดประจำชาติของกลุ่มประชาคมอาเซียน. วารสารวิชาการนวัตกรรมสื่อสารสังคม,
2(2), 14-18
[11] สุมิตรา นวลมีศรี, ปรีดาวรรณ เกษเมธีการุณ, และลาภ พุ่มหิรัญ. (2558). การพัฒนาระบบสื่อเสมือนจริงสำหรับชุดไทยพระราชนิยม. วารสารวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี มทร. ธัญบุรี, 5(2),
74-84.
[12] Best, John. W. (1997). Research in Education. (3nd. Ed.,). Englewood Cliffs, NJ : Prentice-Hell.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>