Web Application Development Based on Gamification Technique to enhance Learning Achievement and Learning Motivation of high school students.

Main Article Content

DARIKA MANEECHAI
Veeravan Jongjit Sirijirakal
Somporn Ruang-on

Abstract

The purposes of this research were  1) to study the components and characteristics of web application development based on gamification technique to enhance learning achievement and learning motivation of high school students 2) to develop web applications 3) to investigate the effectiveness of web applications. and 4) to measure the level of acceptance. The samples were Mathayomsuksa 4 students at the secondary school under the Secondary Educational Service Area Office 12. The pilot study group comprised of 10 students, sample group is 30 students. The tools used in this research are interview forms, web application prototype evaluation forms, web application performance assessment forms, learning achievement test and learning motivation level test.The statistics used in the research were percentage, mean, standard deviation and t-test dependent.                The results of the research revealed that 1) The components of web applications consisting of (1) learning management system (LMS). There are 5 components which are (1.1) course management (1.2) content management (1.3) test and evaluation system (1.4) course tools (1.5) data management system(2) the components of game mechanics consisting of  (2.1) avatars, (2.2) rules, (2.3) timers, (2.4) end-goals, (2.5) reward points (2.6) rewards, (2.7) feedbacks, (2.8) levels, (2.9) leaderboards, (2.10) conflicts, competition, cooperation, and (2.11) challenge. 2) web application is a websites that provide learning management services through large online social networks, teachers and students can become members. Create activities together in the classroom. It is a virtual classroom. Web application use the techniques and elements of the game to create enhancing achievement motivation. There are 3 groups of users (teachers, students, parents). Each group of users interacts with the components of LMS as follows. Teachers can manage the class. Students can join the class. The parents can view the student's grades result. 3) In terms of the effectiveness of web applications, it was found that the learning achievement after learning through the web application was higher significantly than before learning at 0.05 level of significance. The level of learning achievement was higher average 6.30 out of 20, t-test = 12.8. Moreover, the level of learning motivation was at high level with the overall mean of 4.20. 4) The level of acceptance was at the highest level with the overall mean of 4.54.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
MANEECHAI, D., Jongjit Sirijirakal, V., & Ruang-on, S. (2020). Web Application Development Based on Gamification Technique to enhance Learning Achievement and Learning Motivation of high school students. Journal of Technology Management Rajabhat Maha Sarakham University, 7(2), 95-105. Retrieved from https://ph02.tci-thaijo.org/index.php/itm-journal/article/view/241616
Section
บทความวิจัย

References

[1] กระทรวงศึกษาธิการ. พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ. พ.ศ. 2542 และ ที่แก้ไขเพิ่มเติม (ฉบับที่ 2) พ.ศ. 2542. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว. 2545.
[2] จุฑามาศ มีสุข. (2558). การจัดกิจกรรมการเรียนรู้เพื่อเสริมสร้างพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของนักเรียน โดยใช้เทคนิคเกมิฟิเคชัน สำหรับนักเรียนห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนอนุกูลนารี. ปริญญานิพนธ์คุรุศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาคอมพิวเตอร์ศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, มหาสารคาม.
[3] ทศพร อันสงคราม. (2545). ปัจจัยที่สัมพันธ์กับแรงจูงใจในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา จังหวัดกาฬสินธุ์. (ปริญญานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต) สาขาจิตวิทยาการศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, มหาสารคาม.
[4] นวัตกรรมและเทคโนโลยีสารสนเทศ (2560). สืบค้นได้จากhttp://mediathedu.blogspot.com/2012/07/116.htmlปรัชญนันท์ นิลสุข. (2551). “เอ็มเลินนิ่ง (m-Learning) การเรียนการสอนผ่านโทรศัพท์เคลื่อนที่”. วารสารพัฒนาเทคนิคการศึกษา ปีที่ 20 ฉบับที่ 66 เมษายน-มิถุนายน 2551. หน้า 25-30.
[5] พริ้มเพรา ดิษยวณิช (2560). แรงจูงใจ. สืบค้นได้จาก www.chamlongclinic-psych.com/document /motif
[6] พิชญะ โชคพล. (2558). การส่งเสริมพฤติกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือโดยการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดเกมิฟิเคชัน สำหรับนักเรียนห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนผดุงนารี. ปริญญานิพนธ์คุรุศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาคอมพิวเตอร์ศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, มหาสารคาม.
[7] วัชรากร สุดโทวา1 สุรวาท ทองบุ2 และ เนตรชนก จันทร์สว่าง วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม; ว.มรม. ปีที่ 6 ฉบับที่ 1 : มกราคม - เมษายน 2555 : 53 – 61 การสร้างแบบวัดแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น
[8] วารสารอิเล็กทรอนิกส์ทางการศึกษา นายณัฐวุฒิ สกุณี*Nuttawut Sagunee OJED, Vol. 12, No. 2, 2017, pp. 50 – 66 http://www.edu.chula.ac.th/ojed การพัฒนาเจตคติ แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์และพฤติกรรมการเรียนรู้วิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โดยใช้การจัดการเรียนการสอนที่เน้นกิจกรรมเป็นฐาน
[9] วิจารณ์ พานิช. วิถีสร้างการเรียนรู้เพื่อศิษย์ในศตวรรษที่ 21. กรุงเทพมหานคร : มูลนิธิสดศรี-สฤษดิ์วงศ์. 2555.
[10] สุพิชชา โคทวี. (2551). m-Learning นวัตกรรมใหม่ในวงการศึกษาไทย. วารสารคุรุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุตรดิตถ์ หน้า 15-25.
[11] หริพล ธรรมนารักษ์ และ ปรัชญนันท์ นิลสุข. M-learning เครื่องมือสำหรับห้องเรียนเสมือนจริงแห่งอนาคต. วารสารเทคโนโลยีและการสื่อสารการศึกษา หน้า 3-9.
[12] Goetz, T. & Hall N. C. (2013).Emotion and Achievement in the classroom. In J. Hattie & E. M. Anderman (Eds.). International guide to student achievement, 192 -195. New York: Taylor & Francis.
[13] Hermans, Herbert J.M. (1970). “A Questionnaire Measure of Achievement Motivation”, Journal of Applied Psychology. 54 : 353-356 ; April.
[14] McClelland, D.C. (1965). “Toward a Thoery of Motive Acquisition,” American Psychologist. 20(05) : 321-333 (b) ; May.________. (1953). The Achievement Motive. New York :Appleton Century Croffs, Inc., 1953
[15] McClelland, D. C. & Atkinson, J. W. & Clark, R. A. & Lowell, E. L. (1953).The achievement motive. Century psychology series. East Norwalk, Connecticut: Appleton-Century-Crofts